En studie från Chalmers om vad som orsakar olyckor för cyklande trafikanter är delvis kontroversiell. Och hur tolkar media rapporten? Fotgängare anges som stor orsak till olyckor på cykel. Traditionellt anses fotgängare ha lägst hastighet och krockvåld i trafiken.
Även Skånskan, NSD, Sveriges Radio, Kuriren, SVT, GP, Arbetarbladet, UNT, m.fl. skriver samma sak. SVT Rapport har med det i nyhetssändningen. De flesta har fått nyheten från TT.
Jag hittar en film på youtube med cyklande trafikant som faller på cykelväg i vinterväglag. Cykelvägen är snöröjd med fotspår i snön, vilket antyder att det ligger snö kvar. Det finns också stor risk att snön är packad av fotstegen till en kullerstensprofil, vilket ökar motståndet och sänker framkomligheten betydande.
På filmen ser jag ingen skarp kurva med dålig sikt. Jag förstår inte det sambandet som avsändaren beskriver. Jag ser snarare att trafikanten har bristande manöverfärdighet vid färd på vinterväg, och kanske borde överväga att leda cykeln istället. Jag gissar också att framkomligheten är låg eller ofarbar på grund av felaktigt utförd snöröjning, men det handlar inte om trafiksäkerhet utan framkomlighet.
Jag läser slutrapporten på 21 sidor.
Jag ser direkt tveksamma slutsatser i inledningen. Oklara facktermer och bristande språknivå leder dessutom till otydligheter.
Jag undrar också om 5 cyklar med 20 trafikanter verkligen kan ge tillförlitliga resultat, går det att dra några som helst slutsatser med så få deltagare?
Cyklar är också fordon, och den som kör cykeln är också förare. Oklara facktermer skapar förvirring.
- – Förbättra förståelse för normalt cyklistbeteende
- – Identifiera och kvantifiera faktorer som ökar risken för cykelolyckor.
… blir det ett problem om t.ex. faktorn [trafikantens medvetna felhandlingar] inte finns med som hot.
Ett annat projekt BikeCOM nämns här som en intelligent app för mobiltelefon som kan förhindra kollision. Jag ser problem med en utveckling där människans unika förmåga att kontinuerligt och snabbt förutse faror och komplexa situationer, ersätts av appar som klarar 1/10 av samma uppgift fast sämre. Det är fortfarande människan som ska bedöma och avläsa appen.
Undersökningen är gjord av Marco Dozza, Chalmers, Tillämpad Mekanik
Uppdatering 131030, Jag mailar TT och tidningarna och frågar hur de resonerat kring publiceringen av studien.