[Edit 1: Jag såg denna app på cyklistbloggen, https://itunes.apple.com/se/app/stadsfixaren/id566688270?l=en&mt=8
Det ser ut som att det finns bra exempel på att felanmälningar kan göras snyggt, attraktivt och smart.
slut edit 1]
Alla felanmälningar till Stockholms stad borde vara publika och sökbara. Dels ser man om någon annan har felanmält samma problem, hur länge det pågått och status i ärendet.
Kanske kan man på samma ställe baka in plogststus. Inrapporterat av cyklister, och automatiskt när plogbilen kör.
Det är sannolikt väldigt enkelt. Det skulle räcka att plogföraren har en app i sin befintliga telefon, som automatiskt rapporterar in där hen kör.
Och cyklisten kan snabbt kolla i sin telefon om det går att cykelpendla hem på kvällen eller om en ska åka kollektivt.
Tex skidåkarna har sin app skidspår.se där man kollar spårststus.
Som bonus blir det grym kontroll och uppföljning till beställaren och leverantören av snöröjningstjänsten. Samt att forskningen får bra data.
2013/02/17 kl. 06:16
Tack för din kommentar!
1. Visst blir det problem när snöröjaren inte plogar på rätt sätt. Men det är ändå bra att se när det plogades och var. Sen när cyklisten felanmäler i en app, och felanmälan är publik, så syns det ju tydligt för alla parter att snöröjaren misslyckades.
Stockholms stad meddelar nu att de håller på och utvecklar en app. Jag frågade dem var man kan följa det arbetet, och hur de tar in kravspec från användarna dvs cyklisterna. Har ej fått svar än.
2013/02/16 kl. 12:20
Men två problem med att plogföraren rapporterar ”plogat” år att:
!. det är fortfarande mängder med snö kvar eftersom hen inte sänker plogbladet.
2. Det kommer nån annan plogförare och flyttar snö från gatan till GC-banan.
Skall kolla appen.