Jag hade länge tyckt att barnens gång- och cykelbana var smal och med skymd sikt i en kurva. Sen sparkade jag lite i jorden i kanten och upptäckte att det fanns asfalt en bra bit till under jordlagret.

 

[Uppdatering 140430: Efter direktkontakt med parkingenjör i stadsdelsförvaltningen är jordmassorna nu borta, efter 17 dagar, (11 arbetsdagar). ]

På denna sträcka precis intill skolan är det alltid trångt på morgonen. Både gående och cyklande barn ska samsas på den alltför smala gång- och cykelbanan. Jag kände mig lite som en arkeolog när jag  lastade min cykel med spade, kratta, piasavakvast, såg och yxa. Väl på plats var jag ivrig att sätta igång med arbetet. Det fanns mer cykelbana att upptäcka än jag anat.

Jag började med att snabbutreda omfattningen av den gömda cykelbanan. Här finns potential tänkte jag. Upp till en meter cykelbana låg dold under decenniers lager av förmultnade växtdelar. Här har sopmaskinen aldrig gått. Däremot var den gömda delen av cykelbanan ett eldorado för maskarna.

IMG_7257

Två boende hojtar plötsligt från balkongen i villaområdet. De undrar vad jag håller på med. Blir det utskällning nu tänker jag… ? Jag förklarar mina intentioner att bredda cykelbanan, samt öka sikten i kurvan för de yngsta trafikanterna. Jag får tummen upp från betraktarna. De hade sett ett antal incidenter bland trafikanterna på cykelbanan i kurvan.

Strategin är att gräva fram all dold asfalt, och lägga upp jordmassorna i en sträng på andra sidan av GC-banan, så får trafikkontoret komma och hämta sen. Samt att buskar som skymmer sikten ska kapas. Jag använder Stockholms stads ”tyck till app” för att beskriva position och mina önskemål om hämtning. Jag ringer även Trafik Stockholm som ska försöka skicka ut personal under dagen.

IMG_7259

Vad har jag gett mig in på? har det hela gått över styr?? Värmen är påtaglig i vårsolen.

IMG_7261 

IMG_7267

Arbetet är klart. Kan man skicka faktura till trafikkontoret? En boende intill GC-banan kommer med en flaska vin som uppskattning för utfört arbete. Väldigt gulligt och bättre uppskattning går väl knappast att få.

IMG_7273

Ett rejält lass med ris blev det.

IMG_7283

 

 

Vad hände sen?

Jag ringde ju Trafik Stockholm direkt och förklarade läget och de skulle försöka skicka personal direkt under dagen att köra bort jordmassor och ris. Inget hände dock den dagen. Sen ringde jag TS igen, och de lade in en ny anmälan i sitt system. Inget hände. Jag felanmälde via Stockholms stads ”tyck-till”-app fem gånger. Men fortfarande efter två veckor ligger jordmassor kvar på barnens cykelbana närmast skolan. Och övriga cykelbanor runt skolan har stora mängder grus kvar, samt här och där jordlager som täcker asfalten och gör cykelbanan smalare än den asfalterade yta som finns under.

Efter två veckor börjar gräs och ogräs gro i jordmassorna.

Ogräset gror i jordmassorna

Jag startar en utredning om vad som har gått fel i ärendehantering och eller hos den lokala entreprenören. Gatorna runt skolan är sopade och fina sedan länge med massiv insats med två till tre fordon som var ute samtidigt. Jag upplever att telefonväxel både centralt Stockholms stad, och även på Trafikkontoret delvis brister i viss kunskap om vem som har hand om vad, och blir ofta kopplad till fel avdelning. Och att även växel i stadsdelsförvaltning Hässelby inte vet vart de ska koppla, och inte heller informatören på stadsdelsförvaltningen vet vem som ansvarar för detta område/ärende. 

Jag tror inte att en normal medborgare i Stockholm har varken tid eller ork till ovanstående utredning. Här finns potential till effektivare ärendehantering upplever jag.

Parkingenjör i stadsdelsförvaltningen ingriper

Utan att egentligen ha några riktiga fakta upplever jag att parkingenjören på stadsdelsförvaltningen fick ärendet åtgärdat omedelbart. Jag mailade, fick svar direkt att mitt mail vidarebefordrades till entreprenören Peab, samt att hen skulle besiktiga och följa upp ärendet. Samma dag var alla jordmassor bortfraktade.

Men varför det dröjde två veckor känns fortfarande oklart.