Ett tillfälle att främja cykling skapas när gröna linjen mellan Alvik och Hässelby ska renoveras. Cykel är idag lika snabbt eller snabbare än både bil och kollektivtrafik i rusningstid om man kan hålla ca 20-25km/t på cykeln. Cykling kan vara ett bra komplement till ersättningsbussarna.
DN skriver att sträckan Alvik till Åkeshov stängs under 9 dagar under sommaren 2014. Resten av renoveringen sker senare, då hela sträckan Alvik till Hässelby stängs under 6 till 7 månader.
Tidningen Mitti Västerort skriver om den planerade renoveringen av T-banan. Renoveringen påbörjas 2014 med bl.a. fem stålbroar, men den stora renoveringen planeras till 2018-2019. Trafikförvaltningen har utrett genomförandet i en förstudie.
Jens Plambeck är chef på strategisk utveckling inom trafikförvaltningen på landstinget SSL.
Finns beräkningar på hur stor cykeltrafik det prioriterade cykelstråket mot Hässelby kan hantera?
Finns planer på hur trafikanterna kan styras/lockas till cykling?
Finns planer på hur cykeltrafiken kan underlättas?
Finns planer på skyltning som specifikt visar ersättningsväg för cyklande? Gärna med tydlig bild/logga i specifik färg, så nya cyklande hittar snabbt och lätt i alla korsningar på väg in till city, och ut till Hässelby.
Löpande uppdateringar från facebook och twitter
-
Daniel Blomskog Fixa beläggningnen mellan brommaplan och alvik och ändra signalprio vid alvik/stora mossan. Gärna breddning också så klartför ungefär en timme sedan via mobil ·Daniel Blomskog Jag cyklar själv från Vällingby och i ärlighetens namn så är det väldigt sällan många cyklister innan brommaplan. Först där det är jobbigt med köer etc på sommarhalvåretför ungefär en timme sedan via mobil ·Viktor Kock Appelgren Några av mina kollegor pendlar från råcksta.
Dom vägrar cykla eftersom
1 dom är ovana.
2 vana pendling cyklister är läskiga pga hastighetsskillnadenför 27 minuter sedan via mobil ·Erik Bergenudd I Stora Mossen borde man ge bilar från Ulvsunda väjningsplikt mot cyklisterna så man kan ge grönt för cykel även när ulvsundaleden har grönt.för 5 minuter sedan via mobil · Clara Attermo Personer som inte cyklat sedan tonåren tycker jag man ska tipsa om att ta några turer på helger innan man ger sig ut i rusningstrafik. Ovana att cykla är precis som ovana att köra bil, det krävs övning innan man känner sig säker. Ingen skulle väl drömma om att övningsköra med bil i rusningstrafiken…-
Olle Bergkvist Jon: Instämmer i att kollektivtrafik och cykel kan komplettera varandra. Man skulle t.ex. kunna ha lånecykelstationer längs med gröna linjen där man kan hämta ut en cykel med giltigt SL-kort (om man inte redan kan det?), kampanjer i tunnelbanan innan avstängningen och i fortsättningen av gröna linjen, och framförallt prioritera och tidigarelägga en upprustning av cykelinfrastrukturen i området. Jag vet ingenting om infrastrukturen i just detta området, men jag förutsätter att den är mer eller mindre dålig, som vanligt. Jag har alltså inte mycket mer än självklarheter att tillföra som svar på din fråga.
Bra infrastruktur och även lånecyklar gör såklart nytta överallt, men jag menar alltså att man skulle kunna prioritera området längs med den avstängda tunnelbanelinjen. -
Daniel Blomskog Från Vällingby till Åkeshov är faktiskt infra rätt ok. Skulle gissa på att det är ett av de bättre pendlingsstråken i sthlm. Mellan Åkeshov och Brommaplan är det rätt dålig lösning med att köra bland bilarna och behöva byta sida av vägen flera ggr. Mellan Brommaplan och Alvik är beläggningen rätt dålig med stora vattensamlingar. Även jäkligt smal delad GC-bana där två cyklar knappt kan mötas. Den delen som skulle behöva prioriteras. Antaligen också där som det skulle vara mest nya cyklister. Dels de som kommer cykla till Alvik för att åka vidare med tbana men även de som kanske funderat på att cykla hela vägen förut men gör slag i saken nu.
© 2024 Cykelpendla Hässelby — Drivs med WordPress
Tema av Anders Noren — Upp ↑