Kan Trafikkontorets förvaltningschef Per Anders Hedkvist förklara varför cyklande ska bryta revben, bäckenben och punktera lungan på prioriterat cykelstråk? Hur förklarar trafikborgarrådet Daniel Helldén haveriet?
Cykelpendla Hässelby fick ett mail från en cyklande, Johan Solberg, som bröt tre revben i ryggen, fick kompressionsfraktur på bäckenben, sprickor i främre revben och punkterad lunga med luftläckage till thorax, när han cyklade och föll på det prioriterade cykelstråket mot Västerort i Stockholm. Där snöröjningen havererat och cykelstråket var förvandlat till en frusen puckelpist av is. Med spår och pucklar så att cykelns styrande framhjul kastas åt olika håll okontrollerat. Läs hela brevet längre ner.
Presskontakten Mats Freij har tidigare förklarat att cykelbanorna prioriterades under snöfallet. Men det har alla som cyklat själva sett att ingen snöröjare alls var verksam på prioriterade cykelstråket mot Västerort, så förtroendet för Mats Freijs uttalanden i media känns i det närmaste förbrukat.
Kvar finns då Trafikontorets ansvarige förvaltningschef Per Anders Hedkvist, med cykelbaneansvarige Pye Seaton, samt trafikborgarrådet Daniel Helldén att förklara varför snöröjningen har havererat på prioriterade cykelstråket mot Västerort. Hur kunde snöröjningen haverera trots att Trafikkontoret hade full vetskap om den exakta problematiken redan förra säsongen, läs här. Trots upprepade felanmälningar till Trafik Stockholm med konstruktiva och exakta uppmaningar om specifika åtgärder.
Trots haveriet efter förra snöfallet och all uppmärksamhet kring det, ligger snöröjningen efter nu igen, och Per Anders Hedkvists cirkus börjar om igen, med ishalka på det prioriterade cykelstråket. När inte ens de mest envisa medborgarna i Stockholm som ringer och mailar upprepade gånger, lyckas få Trafikkontoret att leva upp till det ansvar de har, då är det dags att omorganisera Trafikkontoret på ett omfattande sätt.
Här är den cyklande Johan Solbergs hela brev om alla skador efter fallet på prioriterade cykelstråket där snöröjningen havererat.
På förekommen anledning gällande stadens underhåll av prioriterat cykelstråk 20150118
Tisdag13/1 2015 började som vanligt min cykeltur från Meteorvägen i Skälby (Järfälla). Sträckan går längs med Lövstavägen/Bergslagsvägen/ Drottningholmavägen ända in till min arbetsplats beläget på Stora Nygatan i Gamla Stan en 17 km normalt sett mycket trevligtcykelfärd som jag dagligen kör året runt tur och retur. 07.30 cyklade undertecknad omkull på en raksträcka (cykelbana) som var belagd med blankis och ispucklar. Hade i princip ingen fart men cykeln bara försvann. Landade med hela tyngden på höger höft och höger ryggsida. Hörde redan i fallet hur det knakade till. Gjorde mycket ont direkt, låg och skrek rakt ut i ca fem minuter innan jag fick krafter att sätta mig upp. Fick hjälp av medtrafikanter och kunde så småningom ta en taxi till akuten på St Göran. Resultatet: Tre brutna revben på höger bakrygg, kompressionsfraktur på höger bäckenben, sprickor på revben på framsidan höger+ att lungan delvis punkterats och därmed läckt luft till thorax (bröstkorgen). Förutom skadorna så blev jag inringd av läkaren att göra en extra lungröntgen samt höftröntgen. Har därmed varit på St:Göran 3ggr (tis, ons och fre). Att jag överhuvudtaget kan skriva dessa rader är tack vare den starka medicinering som jag nu fått utskrivet. Olycksrapporterade via Stradasystemet, fick en blankett att fylla i på akuten.
Jag har cyklat året runt i ca 5 år och det har i princip aldrig råkat ut för några större incidenter. Har jag cyklat på oprioriterade cykelleder så har jag kört på dubbdäck, inga konstigheter. Nu kör på en prioriterad cykelled som under föregående vinter sköttes exemplariskt. När snön föll så var sopsaltaren ute direkt och gjorde sitt jobb och jag behövde inte ens sätta på dubbdäck. Jag cyklar på en 29ér mountainbike cykel med extra breda däck.
Problemet under förra veckan är att man inte röjer när snön faller (fråga mig inte varför denna omprioritering har skett). När man någon dag senare försöker köra med sopsaltaren så orkar denna inte ta bort blötsnön med följd av att det blev kvarstående ispucklar. Med andra ord så blir det varken hacket eller malet då sopsaltaren inte orkar göra sitt jobb och en traditionell väghyvel inte släpps på den prioriterad cykelleden. Följden blir att blötsnön bildar ispucklar och att cykelbanan blir livsfarlig oavsett dubbdäck eller ej. Hade cykelvägen väghyvlats hade inga problem uppstått.
Jag har två enkla frågor:
Vem ansvarar för att man inte åker ut i tid och snöröjer?
Vem ansvarar för att rätt verktyg sätts in när man snöröjer?
Kan Trafikkontoret svara på dessa två enkla frågor?
Kan entreprenören svara på dessa två enkla frågor?
Sjukskriven cyklist som önskar svar på två enkla frågor
Johan Solberg